Biznes na wsi – może się udać?

Biznes na wsi – może się udać?

10 maja, 2018 1 przez Redakcja

BIZNES NA WSI

Prowadzenie firmy, niezależnie od jej lokalizacji czy też wielkości, nie jest rzeczą prostą. Zarządzanie firmą wielu osobom wydaje się sprawą bardzo prostą. Nic bardziej mylnego. Zarządzanie firmą jest dużo trudniejsze aniżeli sama praca w niej. Kiedy jesteśmy pracownikami, ktoś mówi nam kiedy, co i jak mamy zrobić. Jeśli coś nie działa bez wahania idziemy do kierownika. Jeśli maszyna się popsuje idziemy do kierownika. Osoba zarządzająca odpowiedzialna jest za znalezienie rynku zbytu, zatowarowanie w produkty bądź półprodukty, organizację czasu pracy pracowników oraz swoją własną. Nie inaczej dzieje się gdy prowadzimy jednoosobową działalność. Za wszystko odpowiadamy my sami. Pracujemy i zarządzamy jednocześni. Tylko od nas zależy powodzenie naszej firmy.

UTRUDNIENIA ZE WZGLĘDU NA SPECYFIKACJĘ WSI

Biznes na wsi różni się od tego w mieście. Przede wszystkim ze względu na ilość potencjalnych klientów. Ze względu na specyfikę zabudowania, nawet rozległa terytorialnie wieś, ma mniej mieszkańców aniżeli tak samo duży obszar w mieście. Nawet jeśli uda nam się trafić w gusta mieszkańców, ze względu na ich ilość, automatycznie mamy mniejszą ilość lokalnych klientów. Słowo lokalnych jest tu kluczem, gdyż nie należy zamykać się tylko na nich. Jednak z drugiej strony to, że stajemy się ludźmi coraz bardziej mobilnymi, jest także utrudnieniem dla przedsiębiorców na wsi. Praktycznie każdy szuka miejsca na zakupy gdzie jest nie tyle dobrze, ale i tanio. Duży market najczęściej gwarantuje ceny niższe niż małe sklepiki. W dzisiejszych czasach większość z nas ma samochód i w każdej chwili może się przemieścić. W tej sytuacji nie jest problemem pojechać ze wsi do miasta po zakupy nawet kilka razy w tygodniu. Ponadto, mamy także internet, gdzie również możemy robić zakupy w konkurencyjnych cenach. Biznes na wsi staje się więc coraz trudniejszy ale nie niemożliwy. Trzeba jednak mieć dobre pomysły i dbać o ciągły rozwój niezależnie od lokalizacji naszego biznesu.

POTRZEBY MIESZKAŃCÓW

Kluczem do powodzenia firmy niezależnie od tego czy to miasto czy wieś jest odpowiednie rozeznanie na rynku lokalnym. Oczywiście nie dla każdego biznesu klientem docelowym jest klient lokalny. Jednak w przypadku gdy klienta szukamy przede wszystkim w okolicznych mieszkańcach, ważne jest aby wcześniej zbadać ich potrzeby i przeprowadzić analizę rynku. Tylko w ten sposób będziemy mogli znaleźć niszę na rynku bądź wyszukać coś co znakomicie prosperuje i utworzyć konkurencję, oferując jeszcze lepszy produkt.

LOKALIZACJA WAŻNA NIE TYLKO W MIEŚCIE

Ważny jest także wybór miejsca w którym prowadzimy sklep, biuro czy restaurację. Lokalizacja wbrew pozorom ma także znaczenie na wsi. Otwierając sklep czy pizzerię warto wybrać miejsce do którego łatwy i jak najszybszy dojazd będzie miała jak największa liczba mieszkańców. Ponadto, im bliżej drogi tym lepszy dojazd. Jeśli macie taką możliwość taki biznes dobrze jest usytuować przy głównej drodze. Dzięki temu nie tylko lokalni mieszkańcy dowiedzą się o naszym istnieniu. Sklep bądź restauracja przy głównej drodze to szansa na wyjście z biznesem poza ramy naszej miejscowości oraz zwiększenie liczby potencjalnych klientów.

BIZNES NIE TYLKO NA WSI

To, że siedziba naszej działalności mieści się na wsi nie oznacza także, że klientami mogą być tylko jej mieszkańcy. Prowadzą na wsi sklep z odzieżą mamy mniej klientów niż w mieście. Jednak co stoi na przeszkodzie aby jednocześnie prowadzić sklep internetowy, który oferuje te same produkty co w sklepie stacjonarnym. Możemy zyskać w ten sposób tyle samo klientów co sklep w mieście. Ponadto, koszty utrzymania lokalu na wsi będą znacznie mniejsze niż w centrum miasta. Czyli biznes na wsi to nie tylko minusy ale i korzyści. Jeśli prowadzimy sklep spożywczy wprowadźmy np. dowóz towarów do domu. Nie musi to być 24h/ dobę ale na przykład raz czy dwa razy dziennie zostaje rozwożony towar. W takiej konfiguracji możesz robić to nawet przy jednoosobowej działalności. Może warto także pomyśleć o mobilnym biznesie, który obejmie nie tylko twoją miejscowość ale i okoliczne wsie. Niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności zawsze należy poszukiwać także nie tylko sprawdzonych ale i tanich dostawców, dzięki czemu będziemy mogli zaoferować naszym klientom produkty w okazyjnej cenie. Kiedy zakupy w naszym sklepie będą w konkurencyjnych cenach, a nasz sklep będzie dobrze zaopatrzony, mieszkańcom nie będzie opłacało się jeździć na zakupy do miasta. Ważna jest także dobra reklama i zachęcanie ludzi do kupowania właśnie u nas.

Biznes na wsi może się udać. Tak jak i w mieście trzeba mieć dobry pomysł, a wtedy wszystko może się udać.