Teoria X i Y McGregora – o co w niej chodzi?
31 stycznia, 2020Motywacja jest kluczem do sukcesu. Wiedzą o tym doskonale zarówno pracownicy jak i pracodawcy. Od dawna zastanawiano się jak skutecznie pobudzać pracowników, by ich praca na rzecz przedsiębiorstwa stawała się coraz efektywniejsza. Problem ten spędzał sen z powiek wielu naukowcom. Powstały różnorodne techniki motywacyjne, które mają ułatwić prace managerom zespołów. Jedną z popularniejszych jest teoria X i Y stworzona przez Douglasa McGregora. Szybko zyskała ona sławę i stała się powszechnie używana. Na czym polega teoria X i Y?
Główna myśl teorii X i Y
Douglas McGregor był dobrze znanym psychologiem. Swoje zainteresowania wiązał z interpretacją zachowań społecznych, skupiając się na jednostkach. Był także jednym, z przedstawicieli szkoły behawioralnej. Na podstawie własnych doświadczeń, a także wieloletnich obserwacji, sformułował teorię X i Y, która miała ułatwić odpowiednie motywowanie pracowników. Bazowała ona na dwóch koncepcjach, których obie dotyczyły różnych typów zatrudnionych. Teoria X jest podejściem negatywnym, natomiast Y- pozytywnym. Oba typy pracowników, potrzebują innej motywacji i bodźców, aby ich praca stała się efektywna. Na czym polega teoria X i Y http://twoja-motywacja.pl/blog/czym-polega-teoria-x-y/?.
Teoria X
Reprezentuje pierwszy typ pracownika- biernego, leniwego, który nie czuje się dobrze w pracy. Osoba pasująca do teorii X nie jest wstanie podejmować nowych działań, nie chce też podnosić swoich umiejętności ani angażować się w nowe wyzwania. Ambicje takiego pracownika nie są wysokie, pracuje bo musi. Motywacje dają mu czynniki zewnętrzne, takie jak wynagrodzenie, czy pakiet socjalny. Ważne jest również dla niego poczucie bezpieczeństwa. To bardzo ciężki typ pracownika dla managera. Według tej koncepcji, powinien on stale nadzorować pracę podwładnego. Ważne jest także, by stale monitorował postępy jego pracy. Występuje tu odejście od nacisku na rozwój osobisty, a skupienie się na maksymalizacji wydajności.
Teoria Y
To przeciwieństwo teorii X. Reprezentuje ona całkowicie inny typ pracownika, który z zapałem i energią angażuje się w powierzone mu obowiązki. Pracownik sam wychodzi z pomysłami na innowacje, z chęcią podejmuje się nowych obowiązków i stale się rozwija. Wedle McGregora, tacy ludzie posiadają w sobie siłę, która stale motywuje ich do działania i mobilizuje do samodoskonalenia się. Kluczową kwestią staje się rozwój oraz satysfakcja płynąca z wykonywanych działań. Manager ma spełnić tu istotną rolę. Oprócz tego, że obdarza takiego pracownika dużym zaufaniem, ale przede wszystkim ma stworzyć mu takie warunki pracy, by mógł stale podnosić swoje kwalifikacje. Jednostki odpowiadające teorii Y, są często najbardziej efektywnymi pracownikami, dlatego managerowie powinni odpowiednio zadbać o ich samopoczucie.
Douglas McGregor jasno stwierdził, że w każdym przedsiębiorstwie występują oba typy pracowników. Podstawą dla managerów staje się odpowiednie ich rozpoznanie, a także umiejętna praca, by dopasować do nich sposób zarządzania firmą.