Jak zapobiegać konfliktom w zespole?

Jak zapobiegać konfliktom w zespole?

20 marca, 2019 0 przez Redakcja

Zgrany zespół jest celem każdego kierownika zespołu projektowego. Współpraca jest sposobem do odnoszenia coraz większych sukcesów. Żeby osiągnąć porozumienie między pracownikami, warto podjąć działania umożliwiające nawiązanie zdrowych relacji.

Współpraca między pracownikami odgrywa kluczową rolę podczas realizacji codziennych zadań. Jeśli praca opiera się na modelu pracy zespołowej, to wzajemny kontakt i współpraca są niezbędne do osiągnięcia celu. Bez tego nie jest możliwe ukończenie projektu, nad którym pracujemy wraz z innymi pracownikami. Nie możemy wówczas zapominać, że jesteśmy istotną częścią zespołu, od której dużo zależy.

Kierownik projektu będący osobą koordynującą prace nad projektem rozdziela poszczególne obowiązki między członków zespołu. W zależności od wielkości projektu może się zdarzyć, że kilka osób będzie pracować nad jedną częścią. Wtedy ważna jest synergia i współpraca, która pozwoli zachować porządek oraz ciągłość prac. Kierownik projektu również monitoruje postępy, jakie robi zespół. Dąży też on do łagodzenia konfliktów, które mogą się pojawić między pracownikami.

Konflikt w zespole jest szkodliwym zjawiskiem. Taka sytuacja negatywnie może się odbić zarówno na atmosferze, jak i jakości realizowanej pracy. Ważne jest interweniowanie od razu, ponieważ pozwoli to zapobiec rozwojowi napięcia między pracownikami i niezdrowej atmosfery. Konflikt może wyrządzić duże szkody, które przełożą się na wyniki. Dlatego podejmowane są kroki mające na celu wyjaśnienie całego incydentu. Rozmowa z poszczególnymi członkami zespołu pozwala poznać problem i znaleźć jego rozwiązanie. Przyczyną konfliktu w zespole mogą być słabe relacje oraz niepoprawna komunikacja między pracownikami. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem może się okazać integracja firmowa.

Integracja firmowa może mieć różne cele. Od załagodzenia konfliktów aż po budowanie relacji z nowymi pracownikami. Obecnie dostępne są różne formy integracji pracowników. Pierwszą możliwością coraz częściej wybieraną przez firmy są szkolenia integracyjne. Wbrew pozorom szkolenie tego typu nie jest nudne, ponieważ prowadzona jest gra szkoleniowa. Podczas takiej integracji pracownicy mają do wykonania wspólnie jedno zadanie. Może to być zbudowanie mostu, który wymaga wspólnej pracy i myślenia. Inaczej cel gry niezostanie osiągnięty. W zależności od scenariusza gry pracownicy mogą być podzieleni na poszczególne zespoły, które mogą mieć przed sobą różne zadania do wykonania. Inną formą integracji są kilkudniowe wyjazdy integracyjne opierające się na grach terenowych. W przypadku wyjazdów to forma integracji może mieć również formę wyjazdu do jednego z Polskich miast. Taki event może przebiegać na podstawie wcześniej przygotowanego planu imprezy integracyjnej.